De vestiging Swietelsky Rail Benelux opende begin 2011 in Oisterwijk, nabij Tilburg. De organisatie richt zich als allround aannemer op spoorbouw in Nederland, België en Luxemburg. Met een hightech machinepark tot haar beschikking is Swietelsky Rail Benelux specialist op het gebied van baan en spoor. De vakkundigheid van haar medewerkers stelt de organisatie in staat om complete oplossingen te bieden voor treinbeveiliging, bovenleiding en energievoorziening.
Als waardevol onderdeel van Swietelsky Bahnbau voert Swietelsky Rail Benelux uitdagende en complexe (multidisciplinaire) projecten uit. De organisatie is compact en focust zich sterk op projectmanagement. Swietelsky Rail Benelux richt zich als allround spooraannemer op vernieuwing en nieuwbouw in de infrasector. Kenmerkend is dan ook haar specialisme in high-output vernieuwingsmachines waarmee Swietelsky Rail Benelux actief is in Nederland, België en Luxemburg. Voor opdrachtgevers op de Nederlandse (ProRail), Belgische (Infrabel) en Luxemburgse (CFL) markt wil de organisatie een betrouwbare partner zijn.
In de duurzame mobiliteit van nu en de toekomst speelt de railsector een prominente rol. Het hoogste streven voor Swietelsky Rail Benelux is om dit op een zo veilig mogelijke manier te realiseren. Door de meest innovatieve spoormachines ter wereld te combineren met ervaren en deskundige medewerkers, biedt de organisatie de hoogst toegevoegde waarde. Excelleren in kwaliteit, kosten efficiëntie en doorlooptijd maken dit mogelijk. Daarnaast kan Swietelsky Rail Benelux een beroep doen op de kennis en kunde vanuit het internationale netwerk van Swietelsky Bahnbau.
Bij Swietelsky Rail Benelux wordt duurzaamheid als een proces beschouwd. Een proces dat bestaat uit het voeren van een actief CO2 beleid en het stimuleren en investeren in duurzame innovaties van het machinepark. De organisatie investeert eveneens in de duurzame inzetbaarheid van haar medewerkers.
Baan en spoor
Het spoorwerk bestaat voornamelijk uit bovenbouwvernieuwingen (BBV), waaronder het vernieuwen van ballast, dwarsliggers en spoorstaven wordt verstaan.Om zowel passagiers als goederen snel en veilig van en naar hun bestemming te vervoeren is het belangrijk om het spoor te blijven vernieuwen. Dit moet in een zo kort mogelijk tijdsbestek gebeuren om de treindienst niet te hinderen. Swietelsky maakt als specialist op BBV gebied veel gebruik van grote ombouwtreinen, zoals de RU800S, SUZ500, SMD80, etc. Voor het leggen van wisseldelen wordt de Kirow kraan ingezet, zodat er veel minder inzetten van vrachtwagens en reguliere kranen nodig zijn. Op deze manier kan er meer werk in minder tijd verricht worden. Tot slot gebruiken we voor de afwerking en verdichting van het spoor een stopmachine. Deze zorgt ervoor dat het ballastbed stevig achterblijft.
Bovenleiding en draagconstructies
Bovenleidingen leveren stroom aan treinen zodat ze kunnen rijden. Binnen Swietelsky is de benodigde kennis van alle voorkomende bovenleidingsystemen binnen de Nederlandse heavy-rail markt geborgd. Van 1500 V tot 25kV. In 2014 ontvingen we de erkenning voor Bovenleiding van ProRail. Sindsdien voeren we onder leiding van vakdeskundigen alle mogelijke werkzaamheden uit op dit gebied. Van het creëren van elektrisch veilige werkplekken tot het vervangen van portalen, van rijdraadvernieuwing tot de complete uitvoering van geintegreerde multidisciplinaire contracten. Doordat de teams onderling goed op elkaar ingespeeld zijn kunnen we de hoogst haalbare kwaliteit en veiligheid garanderen.
Energievoorziening
Energievoorziening omvat alle stroomvoorzieningen, vanaf de netbeheerder tot de bovenleiding. Sinds 2017 is Swietelsky erkend voor de discipline energievoorziening. Dit vakgebied beslaat de voeding voor de installaties van bovenleiding en treinbeveiliging, wissels en tunnelinstallaties. Door hoogspannings- en voedingsinstallaties tijdig te vernieuwen kan het treinverkeer veilig en storingvrij blijven rijden.
Treinbeveiliging
Treinbeveiliging borgt een soepele en veilige doorstroom van het treinverkeer. De beveiliging bestaat uit een systeem dat treinen detecteert en zorgt dat seinen, wissels en overwegen in de juiste stand staan wanneer de trein passeert. Om de veiligheid te kunnen garanderen is het van belang dat treinen voldoende afstand van elkaar houden. Het systeem geeft aanwijzingen aan machinisten en grijpt indien nodig in om te voorkomen dat treinen op elkaar botsen, ontsporen of aanrijdingen riskeren met wegverkeer. Doordat een storing direct gevolgen heeft voor de treinenloop is tijdig vernieuwen noodzakelijk.
RTS
RTS Rail Transport Service GmbH is opgericht in 2004 als dochteronderneming van Swietelsky Baugesellschaft m.b.H. De diensten van RTS bestaan uit het leveren van logistieke oplossingen ten behoeve van de spoorvernieuwingsactiviteiten van het Swietelsky concern. Hierbij kan gedacht worden aan het transport van stopmachines, zwaar materieel en speciale transporten. Omdat RTS toegang heeft tot veel lidstaten in de EU kunnen grensoverschrijdende transporten snel en eenvoudig uitgevoerd worden. Bouwprojecten en goederentransporten van Swietelsky Baugesellschaft m.b.H. kunnen op deze manier efficiënt worden voltooid in heel Europa.